Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

tisdag, februari 07, 2006

Johnny Cash

Jag har nu officiellt en ny favoritartist, The man in black, Johnny Cash. Jag har nu förstått vilket inflytande han har haft i musikvärlden, hans sound känns igen i Bob Dylans eller Bruce Springsteens musik, men det är han som är föregångaren.

Idag såg jag filmen "Walk the line" som handlar om hans liv, en mycket välgjord och inspirerande berättelse(Även fast det finns en del problematiska saker i den).
En sak jag var besviken över var att filmen tonade ner hans kristna tro(Han skrev låtar som "He turned water into wine" och "There shall be peace in the valley"), han återfann sin barndomstro efter att ha övervunnit sina drogproblem, men detta antyds ganska svagt i filmen.
Det är dock en sak som jag tycker visade tydligt hur starkt präglad han var av sin tro.

Det var när han talade om att spela inne i fängelser(som nu är legendariska) och spela in en liveskiva för sitt skivbolag. En av cheferna invände med att Johnny Cashs publik var kristna människor som gick i kyrkan, de skulle inte vilja att Cash spelade för mördare och våldtäktsmän. Och då svarade Johnny Cash: "Då är de inte kristna".
Det är helt rätt, vi får ju inte glömma vad Jesus har sagt: "Jag satt i fängelse och du besökte mig". Johnny Cashs kommentar(om han nu verkligen sade så) tycker jag visar att han förstod innebörden av det.

Gå in på Johnny Cashs hemsida , där kan man lyssna på några av hans hits som "Ring of fire", "Folsom prison blues" och "Rusty cage"