Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

onsdag, augusti 24, 2005

Världsungdomsdagen

I förra veckan hade jag privilegiet att vara på världsungdomsdagarna i Köln.
Det fanns en massa aktviviteter och det var en festlig stämning hela tiden, på gatorna sjöng ungdomarna och viftade med flaggor från sina respektive länder. Det fanns förstås även tid för bön, framför allt hade jag tillbedjan inför det Allraheligaste Sakramentet.

När man ser alla dessa människor från olika håll i världen så begriper man verkligen betydelsen av ordet "katolsk", européer, afrikaner, nord- och sydamerikaner, asiater, alla förenades vi i tron på Jesus Kristus och Hans Heliga Kyrka.

Det var en otrolig upplevelse att se påven, han som är Petri efterföljare och ett konkret tecken på Kristi närvaro i världen och i Kyrkan.
Ett av hans meningar som gjorde mest intryck på mig var att "helgonen är de verkliga reformatorerna" och att en sann revolution alltid kommer från Gud.

På den sista dagen när det var mässa med påven har man beräknat att det var upp till en miljon människor på plats. Och det var verkligen smockfullt, vi försökte gå efter kommunionen men det var ändå fullt, och det tog jättelång tid att ta sig därifrån på grund av allt folk.
Det nådde verkligen proportioner som inte ens finns i musikfestivaler.
Det var även tufft ibland, men det hör till. Jag är glad att jag åkte dit och jag hoppas få åka till nästa världsungdomsdag i Sydney 2008.