Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

måndag, maj 11, 2009

Ett försvar av liturgisk pompa och ståt

När jag läser texter för min kurs i liturgi så är det inte speciellt svårt att märka vilka preferenser författarna har angående Kyrkans liturgi.
Det märks tydligt hur de beskriver det romerska imperiets influens på Kyrkans liturgiska firande. Som bekant så kom Kristendomen att bli en statsreligion i det romerska imperiet, vilket innebar att kejsarmakten från att förut ha förföljt Kyrkan nu istället gynnade henne på olika sätt, bl a ge biskopar status av statstjänstemän av hög grad, vilket gav dem auktoritet även i statsrättsliga frågor, bl a hade en biskop rätt att döma i tvistemål.
Denna ställning i det romerska riket karaktäriserades också av speciella klädesplagg och ceremonier som kom att integreras i Kyrkans liturgi. T ex stolan, eller huvudbonaden som kom att utvecklas till mitran, användande av rökelse eller hälsas av en sjungande kör, allt detta kom från ceremonier från den romerska kejsarmakten.

Författarna till de texter jag läser döljer inte sitt ogillande av detta fenomen när de beskriver det som något som inte hör hemma i Kyrkans liturgiska liv, en av dem menar t om att all denna ceremoniella högtidlighet som kommer från denna period, och som har präglat vår liturgi ända sen dess, var biskoparnas äregiriga strävan efter makt och prestige.
Jag som inte har förmågan att veta motivet bakom förflutna biskopars val att acceptera den privilegierade ställning som erbjöds dem nöjer mig med att endast kommentera fenomenet i sig.

Det är ironiskt tycker jag eftersom alla möjliga innovationer i teologi och liturgi idag ofta försvaras med hänvisning till inkulturation, medan en inkulturation som verkligen har slagit rot i Kyrkan avfärdas som något främmande för det liturgiska firandet.
Istället vill man tillbaks till en tid då alla dessa utvecklade liturgiska former ännu inte fanns, tiden då de första kristna samlades i någons hus för att fira eukaristi, en enkel måltid i åminnelse av Kristus.

I och med det förnekar de en impuls som är typisk för alla mänskliga grupperingar, t om enskilda människor. G.K. Chesterton beskrev denna impuls väldigt väl när han skrev att ett vackert halsband som sätts kring en kvinnas hals är inte till för att dölja hennes skönhet, utan för att framhäva den. När vi vill uppmärksamma betydelsen av något så gör vi det genom detaljerade utsmyckningar eller högtidliga ceremonier. Detta fenomen finns även i nationer, när en nation växer, och självmedvetenheten som nation växer, så växer nationens symboler och ceremonier i takt och proportion till denna växt.

Detta sker även i Kyrkan, under tidens gång har vår trosreflektion fördjupats, vår identitet som Kyrka har blivit mer konkret, våra trossatser har tagit fastare former. Kyrkan växte sig större och större, både i antal medlemmar och i Kyrkans eget medvetande av att vara ett tecken för Gud i världen. Utvecklingen som skedde i liturgin i samband med detta är alltså helt naturligt med vår impuls att understryka vad vi håller kärt med smycken och ceremonier, särskilt är det handlar om liturgin som är hela Kyrkans bön till Gud, vårt svar på den dialog som Gud har inlett med sitt folk, hur kan vi göra annat än att i denna kontext ge Gud det finaste vi har?

Att det var opportunt både för det romerska imperiet och Kyrkans ämbetsmän att införliva dessa ceremonier i liturgin är egentligen irrelevant för det var ändå helt överensstämmande med en strävan att tillbe och prisa Gud på ett högtidligt och värdigt sätt, vilket också får mig att tro att dessa ceremonier inte blev inkluderade av rent världsliga motiv.

Slutsats? Det faktum att Kyrkans liturgi utvecklades med utförliga ritualer och vackra klädesplagg, särskilt eukaristin, är något positivt för det är det tydligaste tecknet på att Kyrkan värderar allt vad Gud har uppenbarat och givit oss i sin Son Jesus Kristus.

10 Comments:

  • At 5:24 fm, Blogger Teija said…

    Jag håller helt med dig. Att liturgin är vacker och högtidlig är bra. Gud har skapat oss med ett estetiskt sinne och det som är vackert lyfter själen. Mässan är inte vilken måltid som helst, det är Guds folks samlade tillbedjan av Vår Herre. Han är i sanning värd en vacker liturgi.

     
  • At 6:44 fm, Anonymous Anonym said…

    Jag kan tipsa om dåvarande kardinal Ratzingers "A New Song for the Lord" och "The Spirit of the Liturgy" som förhoppningsvis väger upp det du behöver läsa nu. En sak som jag i alla fall tror att jag minns från någon av böckerna är att han kritiserar uppfattningen att urkyrkans liturgi skulle ha varit en "enkel samling i hemmet", vad jag förstår är det en myt som har skapats. Snarare ska väl liturgin ända från början ha tagit över mycket av det judiska ritualet som ju inte var främmande för pompa och prakt. Rökelse och liturgisk klädsel har vi ju referenser till redan i Johannes apokalyps (hade inte judiska präster något liknande stola?). :)

    Allt gott!

     
  • At 3:53 em, Anonymous Anonym said…

    Låter som ren modernism!

    "Ve den som förför en av dessa mina minsta. För honom vore det bättre att kastas i havet med en kvarnsten kring halsen"

    Mitt tips skulle vara att gå till ett mer katolskt seminarium.

    I Rom finns t ex:
    IBP-Roma (www.ibproma.com)

    FSSP (http://roma.fssp.it)

    och FSSPX (www.sanpiox.it)

    /Am.

     
  • At 4:22 em, Blogger Jacob said…

    Jag studerar inte på ett seminarium eftersom jag inte är en seminarist. Jag studerar på Pontificia Università San Tommaso d' Aquino in Urbe som är en gedigen katolsk institution. Sedan skulle jag aldrig sätta min fot inom något som har med FSSPX att göra innan de är helt förenade med Kyrkan. Inte heller vill jag beblanda mig med FSSP och all den interna politik som följer med den. Jag vill bara bli en vanlig katolsk teolog.

     
  • At 10:59 fm, Anonymous Anonym said…

    Intressant! Finns det alltså olika sätt att vara katolik på? Vad är vanlig katolik? Är ärkebiskop Zollitsch en vanlig katolik? Är Teilhard de Chardin en vanlig katolik? Är Urs von Balthasar en vanlig katolik? Är Rahner en vanlig katolsk teolog?

    För mig är det just det som man kallar för "traditionalister" som är de vanliga katolikerna.

    Den urvattnade, protestantiserade, nymodernistiska version presenteras som katolicism i många församlingar är inte den "vanliga" katolska religionen.

    Jag förstår dock att många kan uppfatta det som så eftersom det har pågått under så lång tid och att de flesta katoliker endast har kommit i kontakt med denna version.

    Inte heller vill jag döma deras bona fide eller inte.

    Och i kombination med samma prästers och biskopars varningar för och politiserande av den inomkyrkliga striden mellan dem och "vanliga" katoliker inom FSSP, FSSPX, IBP, eller andra kommuniteter, vet den enskilde helt enkelt inte längre vad som gäller, vad som är sant och riktigt och inte. Man är helt enkelt "rädd" för Traditionen.

    Däri tror jag mycket av Kyrkans kris och nuvarande tragedi ligger.

    Det tycks mig att det enda som rimligen kan gälla är att acceptera kyrkans katekes och Traditionen, dvs den hermeneutikens kontinuitet som vår gode påve Benedikt försöker upprätthålla.

    Jag önskar dig all lycka i att bli en "vanlig katolik" där du är. Jag skulle också vilja ge dig ett råd att skingra dina fördomar om dem som benämns "traditionalister". Antagligen skulle du sedan där finna den källa du har sökt efter -Sanningen! På samma sätt som Kyrkan alltid har varit: Kristus igår, idag och imorgon!

    Respektfullt!

    /Am.

    ps. vilken ynnest att få studera i Rom. Måste vara fantastiskt!

     
  • At 1:03 em, Blogger Jacob said…

    Med vanlig katolik så menar jag just att inte associera mig med en särskild gruppering inom Kyrkan, jag har sett för mycket av det och det är bara tröttsamt. Du känner mig inte och kan därför inte tillskriva mig de åsikter du har beskrivit.

    Vad jag har hört från personer som gillar den äldre romerska riten(det gör jag också för övrigt) om just FSSP(här i Rom) är inte särskilt uppmuntrande, så jag håller mig borta. Och vad jag särskilt tycker är bra med den nya ordningen är att mn nu inte längre behöver gå till dessa traditionalistiska grupper för att delta i mässan i den äldre ritens form.

    Jag har inget emot det traditionalistiska alls håller helt och hållet på påvens idé om kontinuitetens hermeneutik.
    Vad jag inte gillar är dessa grupper inom Kyrkan som vill föra fram sin egen agenda, vare sig de är modernistiska eller traditionalistiska.

    Jag skulle beskriva mig som traditionalist, men jag vill inte associera mig med en specifik grupp inom Kyrkan för den sakens skull, och behöver inte göra det heller.

     
  • At 4:46 em, Anonymous Anonym said…

    Jag håller med dig, tycker inte heller att man ska "tillhöra" någon gruppering.

    Samtidigt måste man också se att utan dessa hade det inte funnits något Motu Proprio som vi kan dra nytta av idag. På det viset har de gjort en stor tjänst för Kyrkan.

    Utan deras historiska insatser, ingen äldre romersk rit idag!

    Och de är mycket baktalade av Kyrkans inre och yttre fiender.

    /Am.

     
  • At 10:30 em, Anonymous Anonym said…

    Kom på att det antagligen var i F. Finigans utmärkta essä Sacred and Great som jag läste om den myten som jag nämnde. Oavsett så är essän välskriven och god läsning!

     
  • At 10:08 fm, Anonymous Johan said…

    Jag började för ett tag sen gå i den katolska mässan och har läst om den katolska förståelsen av mässan. Personligen tror jag att grunden till den liturgiska skönheten ligger i om man tron att det som sägs händer under mässan verkligen händer. Blir inte liturgisk pompa och ståt en följd av att man tror att mässan är en mässa och inte en frikyrkligt möte?

     
  • At 10:32 fm, Anonymous Anonym said…

    Jo, det hänger ihop. Skönheten ligger i att det som sägs är sant, absolut!

    Att det som sägs är just vad som sker, Kristi offer på ett oblodigt sätt, det vackraste på denna sidan av Himmelriket, är just anledningen för Kyrkan att visa upp all den prakt som hon förmår för det Gudomliga Majestätet, som inramning och bön. Kyrkan ger också på så sätt världen en försmak av Himmelen, där Gud ständigt tillbeds av änglarna och helgonen. Den katolska mässan är en tidlös offergudstjänt och utgör den västerländska civilsationens höjdpunkt.

    Den reformerade riten, uttryckligen och avsiktligen protestantiserad, förutsätter den traditionella för att man ska kunna förstå den.

    /Am.

     

Skicka en kommentar

<< Home