Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

torsdag, april 02, 2009

Tillåter Kyrkan kondomer?

Ett inlägg på Bengt Malmgrens blogg som är tänkt att vara ett försvar för påvens uttalande mot användning av kondomer för bekämpandet av spridningen av HIV tog en olycklig vändning när Bengt felaktigt använder sig av påven och Kyrkan för att ge stöd åt hans egen hållning i den här frågan. Jag citerar från hans inlägg:


Jag, påven och katolska hjälporganisationer är ense om att kondomer har sin givna plats i HIV-bekämpningen, med det räcker inte, och som enskild åtgärd kan det rent av vara kontraproduktivt. Vi säger ABC. En liten klick konservativa säger AB men absolut inte C (dit hör inte påven, och det är inte Katolska kyrkans officiella hållning) . Påve-kritikerna säger C men skriker och håller för öronen så fort man talar om A och B.Jag, påven och katolska hjälporganisationer är ense om att kondomer har sin givna plats i HIV-bekämpningen, med det räcker inte, och som enskild åtgärd kan det rent av vara kontraproduktivt. Vi säger ABC. En liten klick konservativa säger AB men absolut inte C (dit hör inte påven, och det är inte Katolska kyrkans officiella hållning) . Påve-kritikerna säger C men skriker och håller för öronen så fort man talar om A och B.

Så Bengt hävdar att hans ståndpunkt i denna fråga är Kyrkans egen. Verkligen? Vilka är beläggen? I ett tidigare inlägg hänvisar han till en rapport från National Catholic Reporter där olika kyrkliga dignitärer och teologer säger att att användning av kondomer under sexuella relationer är moraliskt berättigat i vissa situationer. Låt mig nu, utan att tappa humöret, påpeka att det faktum att det finns en diskussion om detta bland kardinaler, biskopar och teologer inte på långa vägar är detsamma som att Kyrkan nu säger att "kondomer har sin givna plats i HIV-bekämpningen". Det finns enligt min vetskap inget auktoritativt dokument från Kyrkans läroämbete som ger uttryck för en sådan hållning, snarare motsatsen. Faktum är att Paulus VI:s encyklika Humanae Vitae uttalar sig mot vissa katolska teologers resonemang att användning av preventivmedel i vissa fall inte är omoraliskt enligt principen om den "dubbla effekten", dvs att i situationer då en ond effekt följer av en handling så blir den handlingen inte omoralisk om den samtidigt har en god effekt. Dock måste fyra kriterier vara uppfyllda

  1. Handlingen i sig måste vara moraliskt god eller åtminstone neutral. En handling som är i grunden ond kan aldrig rättfärdigas genom den här principen. Abort är ett exempel på en sådan handling.


  2. Ändamålet måste vara gott.


  3. Medlen kan inte vara i grunden onda.


  4. Det måste finnas en proportion är den goda effekten tar ut den onda effekten

Men Kyrkans ämbete säger inte att alla kriterier för den dubbla effekten är uppfyllda i frågan om användning av preventivmedel under samlag. Jag citerar från Humanae Vitae:

Neither is it valid to argue, as a justification for sexual intercourse which is deliberately contraceptive, that a lesser evil is to be preferred to a greater one, or that such intercourse would merge with procreative acts of past and future to form a single entity, and so be qualified by exactly the same moral goodness as these. Though it is true that sometimes it is lawful to tolerate a lesser moral evil in order to avoid a greater evil or in order to promote a greater good," it is never lawful, even for the gravest reasons, to do evil that good may come of it (18)—in other words, to intend directly something which of its very nature contradicts the moral order, and which must therefore be judged unworthy of man, even though the intention is to protect or promote the welfare of an individual, of a family or of society in general. Consequently, it is a serious error to think that a whole married life of otherwise normal relations can justify sexual intercourse which is deliberately contraceptive and so intrinsically wrong.


Det enda Bengt har att gå på är en pågående utredning i frågan, vilket inte alls behöver betyda att resultatet av den utredningen blir vad han önskar. Faktiskt så har jag svårt att se hur man kan gå runt det faktum att Kyrkans läroämbete inte ser användandet av preventivmedel under samlag som något som kan rättfärdigas genom principen om den dubbla effekten. Poängen är iallafall att Bengt varken kan åberopa påven eller Katolska Kyrkan som stöd för sin åsikt, och borde inte göra det då han ger felaktig information om Kyrkans officiella hållning.

5 Comments:

  • At 10:40 fm, Anonymous Anonym said…

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     
  • At 8:05 em, Blogger Bengt Malmgren said…

    Hur kan jag påstå att jag och påven är överens om att kondomer har sin givna plats i AIDS-bekämpningen? Katolska kyrkans lära är att kondomer är fel i alla lägen, punkt slut, säger Jacob Astudillo. Det är rätt att det inte finns något auktoritativt dokument som explicit säger detta, men vi katoliker både tillåts och är skyldiga att använda vårt förnuft. Allt om livets alla detaljer står faktiskt inte i påvliga dokument.

    För det första är påven en förnuftigt person med akademisk bildning som förstår sig på vetenskapliga fakta. Jag är helt säker på att han inte vill gå i polemik med vetenskapsmännen om att latex-menbranen i en kondom inte släpper igenom HIV-viruset, och att kondom rätt och konsekvent använd vid riskfylld sex är ett bra skydd mot HIV. Jag är säker på att påven helt delar tankarna i encyklikan Fides et Ratio (Tro och Förnuft) som gavs ut av förre påven Johannes paulus II. Enligt den är tro och förnuft två skilda områden som båda är nödvändiga, tron kan aldrig motsäga förnuft och vetenskap, och som troende skall vi fullt ut bejaka förnuft och vetenskap.

    För det andra ingår i katolsk morallära att man inte skall skada andra eller utsätta sig själv för skada. Om grundförutsättningen är att en person valt, eller inte klarar av att avstå från, ett riskfyllt sexuellt liv eller har en partner som är HIV-smittad eller om han själv är HIV-smittad, och han inte kan eller vill avstå från sex, så måste slutsatsen bli att man rekommederar kondom i sådana lägen. Allt annat vore oansvarigt. Flera biskopskonferenser har uttalat sig till förmån för en sådan slutsats, och de flesta katolska hjälparbetare tar detta för givet. För många år sedan gjorde franska biskopskonferensen ett uttalande med det innehållet, nyligen kom ett liknande uttalande från Sydafrikas biskopar, och nu sist har ett par portugisiska biskopar sagt samma sak. Påven har visserligen inte explicit sagt något om detta, men jag är säker på att han inte skulle komma fram till någon annan slutsats än den biskoparna kommit fram till.

    Att sedan katoliker som lever fullt ut ett äktenskapligt liv enligt katolska värderingar (beskrivet i Humanae Vitae, och mycket fint utlagt av påven Johannes Paulus II i Kroppens teologi) inte skall och inte behöver använda tekniska preventivmedel är fullständigt klart, där är jag inte oenig med Jacob. Ett specialfall är där ena maken är smittad med HIV. Skall man då tvingas avstå från sex eller kan man då använda kondom, inte primärt som barnbegränsningsmedel men som smittskydd, sågot som skulle kunna vara tillrådligt enligt principen om den dubbla effekten. Jag avstår från att kommentera just det specialfallet ytterligare, men som jag förstår diskuteras denna fråga bland biskoparna.

    Jag har skrivit lite längre om detta på min blogg under rubriken Kondomdiskussionen en strid om påvens skägg.

     
  • At 6:33 em, Anonymous ambroglio said…

    Jag påpekade samma sak, men det inlägget togs ej in av Bengt som annars brukar vara så generös...:-(

    Logiken ovan håller inte. Som att ta ifrån rånaren sitt vapen för att plocka ur några patroner och sedan returnera det. Nej - man kan inte göra gott genom att göra mindre ont! Sedan vad livets alla realiteter innebär är en annan sak. Men man kan inte ha som princip att en morallag ska gälla ibland och i vissa tider och en annan generellt.

     
  • At 3:03 em, Anonymous Lars Flemström said…

    Jag har skrivit flera inlägg i hiv-frågan på Bengts blogg. Läs min senaste kommentar! Man behöver inte vara katolik, men man måste ha epidemiologiska grundkunskaper för att förstå att påven har rätt. Katolska kyrkan har inte alltid haft rätt när det gäller epidemier. T.ex. bidrog kyrans dåliga råd till att förvärra digerdödan, som härjade vid mitten av 1300-talet. Men nu är situationen en annan. Dels för att kyrkan har lärt av tidigare misstag, och dels för att den katolska moralteologin råkar vara ett effektivt motmedel mot just hiv-epidemin. Skillnad mellan digerdöden och hiv, alltså!

    För en djupt religiös katolik kan det säkert vara ett tillräckligt bra argument att "påven ser allvarligt på denna synd". Men den typen av argument biter naturligtvis inte på en sekulariserad befolkning. Därför måste alla förbättra sina epidemiologiska kunskaper. Katolikeer har ett dubbelt ansvar, eftersom det inte bara gäller att försvara den egna kyrkan, utan även att försvara en livsstil som är ett säkert motmedel mot hiv-epidemin.

    Om det kan förefalla märkligt att Katolska kyrkan, som står för både sanning och vetenskap i denna fråga, angrips särskilt hårt, bör man minnas att erfarenheten från tidigare epidemier visar tydligt att förnuft och rationellt tänkande sätts ur spel av de fasor, som epidemierna för med sig.

    Att man hellre bekämpar paniken än epidemin är ett historiskt faktum, som har upprepats vid varje epidemi sedan digerdöden, då alltså kyrkan själv uppmanade till beteenden som förvärrade situationen. Men idag är det alltså tvärtom. Dagens individcentrerade sjukvård är illa rustad för att genomföra de instatser som behövs för att pressa tillbaka en epidemi. Eftersom en epidemi inte bara är en sjukdom på individ-nivån, utan framför allt en sjukdom på samhällsnivå.

     
  • At 7:58 fm, Blogger Unknown said…

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

Skicka en kommentar

<< Home