Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

måndag, april 27, 2009

Om kvinnliga diakoner i den tidiga Kyrkan


Det finns inget ämne jag tycker är roligare att studera än teologi, det är ett ämne som per definition inte kan bli uttömt eftersom den handlar om Gud själv.

Dock kan man genom studier i kyrkohistoria bli mer upplyst i teologiska frågor.

Jag läste tidigare idag en text för min liturgikurs skriven av Marcel Metzger, boken heter History of the Liturgy: The Major Stages(Collegeville: The Liturgical Press, 1997).


Det intressanta är när Metzger skriver om ämbeten i Kyrkan, han nämner först biskop, präst och diakon, som är de egentliga ämbetena i Kyrkan. Sedan finns de som kallas "lägre vigningar", som ges till dem som assisterar ämbetsmännen i Kyrkan och som har andra uppgifter, t ex lektor, kantor, dörrvakt(som såg till att inga odöpta gick in under Eukaristins liturgi). Bland dessa "lägre vigningar" ingick kvinnliga diakoner, eller kanske bättre att skriva diakonissor(Se Metzgers bok, sidan 99). Dessa diakonissor hade främst hand om de kvinnliga medlemmarna i Kyrkan, och deras främsta liturgiska funktion bestod i att smörja in nydöpta kvinnor med krismat, vilket antagligen sågs som nödvändigt då man vid den tiden smörjde in hela kroppen med krismat.


Om detta är fallet så kan det inte användas som ett argument för att viga kvinnor till diakon idag eftersom detta ämbete ingår i det tredelade ämbete som kvinnor aldrig har kunnat vigas till. Diakonissvigningen finns fortfarande i Öst men inte i Väst. Och med tanke på de många aktiva kvinnliga ordnar som finns idag så utför de i princip det arbete som gjordes av diakonissor i den tidiga Kyrkan, det vore överflödigt att hämta tillbaks den vigningen. Dagens liturgiska ordning föreskriver inga diakonissor, särskilt med tanke på att de nydöpta numera endast blir smörjda på pannan. Så det ämbetet är inte alls detsamma som diakonvigningen som hänger samman med biskops- och prästämbetet. Vissa vill få det till att om kvinnor kan vigas till diakoner så kan de också vigas till präster eftersom de hänger ihop, men den gubben går inte.

4 Comments:

  • At 11:02 em, Anonymous Zoltan said…

    Morsning Jacob,

    En ganska utnött fråga?

    Det viktigaste borde inte vara vilken position man kan få i kyrkan - det viktigaste borde väl vara att förkunna evangeliet? Och det kan alla göra, varje dag, och på så många olika sätt!

    Personligen tycker jag frågan är ointressant, eftersom Guds kallelse är så mycket större än enbart kyrkans ämbeten. Om man snöar in på detta område, ja då begränsar man sig i - helt i onödan.

    Men, jag förstår att några har starka känslor för ämnet, liksom man kan för så många andra saker, i olika perioder av livet.

    Hoppas allt är väl med dig i Rom.

     
  • At 7:50 fm, Blogger Teija said…

    Bra poäng, Zoltan! Jag är också lite less på kvinnoprästfrågan. Kyrkan har tydligt sagt ifrån att det inte är möjligt. Men predika evangelium ska vi alla göra, med våra ord (relativt enkelt) och med våra liv (betydligt svårare).

     
  • At 11:06 em, Anonymous Anonym said…

    Trevlig blogg!

    God argumentation för Kyrkans insisterande på prästdömets reservation för personer av manligt kön.

    Tycker verkligen att Du pulvriserar en av de mer nitiska pro-kvinnopräst-argumenten:
    "Så det ämbetet [diakonissornas] är inte alls detsamma som diakonvigningen som hänger samman med biskops- och prästämbetet."

    Ett liknande "manligt" exempel är subdiakonatet (vilket inte längre finns i den ordinära romerska riten, men väl i den extraordinära, samt de österländska och orientaliska riterna). Detta ämbete, låter precis som diakonissans, som att det skulle röra sig om en typ av diakon, men är något radikalt annorlunda då de INTE har del av ordinationens sakrament.

    Tänkte bara på några detaljer som mig veterligen inte riktigt stämmer eller skulle kunna bräddas:

    A. Bland dessa "lägre vigningar" ingick kvinnliga diakoner, eller kanske bättre att skriva diakonissor(Se Metzgers bok, sidan 99).
    Huruvida diakonissorna ens utgjorde en del av de "lägre vigningarna" eller var ett hedersuppdrag att likna vid gudmödrar eller kyrkovärdinnor; verkar vara omdebatterad fråga utan något tydligt konsensus. (http://en.wikipedia.org/wiki/Deaconess)

    B. Det är korrekt att diakonissor finns inom den österländskt ortodoxa kyrkan. (Länken talar dock inte för mer än den autokefala "Orthodox Church in America"). Det verkar dock som detta är något som återupplivades mycket nyligen samt att det österländskt ortodoxa konsensuset är att detta INTE är någon lägre vigning, och inte delar annat än namnet med de historiska diakonissorna, utan är ett strikt hedersuppdrag.
    http://www.oca.org/RHArticle.asp?SID=15&ArticleID=10

    Pax Domini!
    /Hugo

     
  • At 11:56 em, Blogger Symeon said…

    Hej Jacob!
    Har du någon bild av Liturgical Press i allmänhet? Jag upptäckte det förlaget häromveckan men har inte beställt in något till bokhandeln, eftersom jag var lite tveksam till deras tillförlitlighet. Har hört att bla Joan Chittister getts ut av dem...

     

Skicka en kommentar

<< Home