Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

söndag, augusti 12, 2007

Bergmans nazisympatier

Ingmar Bergmans död har väl knappast undgått någon vid det här laget.
Det jag minns mest av honom är hans fantastiska och samtidigt djupt deprimerande film "Det sjunde inseglet"(jag har aldrig varit så imponerad och illamående på samma gång.
I den och i andra av Bergmans filmer märks det att han hade en mörk själ, och ännu mörkare var hans syn på Kristendomen vilket var uppenbart i en scen i "Sjunde inseglet" där man ser en procession med svartklädda människor som piskar sig själva och sjunger "Dies Irae".

I en artikel i Svenska dagbladet kan man läsa att Sveriges älskade demonregissör med ett stort internationellt anseende sympatiserade med nazismen i sina unga år.
Så då var det inte bara den stränga uppväxten med hans far, prästen, som formade hans pessimism och avoga inställning till den kristna tron.
Jag är helt övertygad att nazismen som i grunden är anti-kristen antagligen hade en betydande del i hans syn på Kristendomen och på hans i huvudsak negativa syn på livet.

Vad menar jag med det sista? Jo, Bergman sade en gång att han hade kommit över sin berömda dödsångest för att efter döden finns ingenting och att tanken på att hans existens skulle tillintetsgöras gav honom frid.
I princip verkar han mena att det är bättre att inte existera än tvärtom.
Dock så skrev den tyske filosofen Dietrich von Hildebrand följande:

In truth, however, existence as a personal being is a great good, the basis for all other things: our happiness and bliss, our loves and yearnings. But this personal existence is so basic, so taken for granted, that we are usually not completely aware of its remarkable value. If, then, we were to lose this fundamental good and descend into nothingness, this would constitute a terrible loss, a dreadful misfortune. Our no longer being able to suffer when we cease to exist would in no way mitigate the dreadful loss of personal existence. Läs hela artikeln här.

Existensen i sig är något gott, den är grunden för att vi kan vara lyckliga överhuvudtaget.
Det kan alltså inte vara så att det är bättre att inte finnas till, och det är sannerligen ingen positiv syn på tillvaron.
Detta är något som borde lyftas fram i större utsträckning, att visa folk varför existensen är värdefull och varför livet är värt att leva, det är något vi alla har behov av, vilket jag märker t ex i Bergmans filmer. Jag uppfattar dem som ett rop på hjälp.
Och som katoliker ber vi ju även för dem som har avlidit för att vi inte tror att loppet är kört.
Så låt oss be för honom, jag har redan gjort det, men kan gott göra det igen.

2 Comments:

  • At 11:12 fm, Blogger Kristina said…

    Okej... Hade ingen aning om att han hade haft sådana symaptier. Min bild av Bergman är dock att han blev mer och mer positiv i sin syn på livet. I en av de tre dokumentärerna som gjordes 2004 (tror det är Ingemar Bergman och Fårö) säger han dessutom att han är övertygad av att han kommer återförenas med sin senaste hustru. Han har dessutom sagt att han varit med om saker som gör att han inte kan tro att döden är slutet. Så att han mot slutet inte trodde på liv efter döden är faktiskt helt emot vad jag har hört.

    För övrigt kan jag också passa på att uttrycka min uppskattning för hans filmer - visst är dom mörka, men han lyckas verkligen göra något bra av det - man lämnas ju knappast oberörd. Så min åsikt är att hans filmer är en väldigt bra motvikt mot all smörja från Hollywood.
    Fanny & Alexander är helt klart bland det bästa jag har sett.

     
  • At 4:03 em, Blogger Jacob said…

    Since I'm in Italy right now, and using a different keyboard, I will write in english. It's less complicated that way. You are right Kristina, it seems that he did have a change of heart near the end of his life. I read it in the newspaper after I wrote this post. And that's really good news. So let's hope that Ingmar Bergman will see his wife in heaven(luckily our Lord said no one will be married in heaven, and that's a good thing for Bergman who married many times).

     

Skicka en kommentar

<< Home