Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

tisdag, februari 06, 2007

Svenska kyrkan och högkyrkligheten

Det är inte brukligt av mig att lägga mig i protestanternas förehavanden, men när vi nu ändå lever i ekumenikens tidsålder samt att de högkyrkliga gör anspråk på att vara katoliker så vill jag ändå uttrycka en åsikt om de högkyrkligas roll i Svenska kyrkan.

Jag vill börja med en liten thomistisk tanke om framställandet av gudomliga ting i konst o dyl.
Doctor Angelicus hävdade att ju mer absurd en gudsbild var, desto mindre troligt var det att den bilden förväxlades med Gud själv, vilket man ju är mån om att så inte skall ske, inga konstigheter här alltså.
Det är nu mitt vågade utspel kommer, jag skulle nämligen vilja tillämpa denna princip i synen på kyrkor, i detta fall den Svenska kyrkan.

Vi vet ju att brytningen mellan Svenska kyrkan och Katolska Kyrkan är total, vi erkänner ju inte deras ämbeten eller deras sakrament, förutom dopet. Det rör sig om betydligt mer än bara en schism. Visserligen är medlemmar av Svenska kyrkan som är korrekt döpta även medlemmar i Kristi mystiska kropp, men Svenska kyrkan som sådan kan inte ses som en synlig och konkret gestalt av Kristi Kyrka, vilket Katolska Kyrkan är på ett fullkomligt sätt. I denna mening är alltså Svenska kyrkan inte del av den sanna Kyrkan.
Detta har blivit mer och mer tydligt ju mer tiden gått, att Svenska kyrkan allt mer och mer släpper klassiska kristna läror och istället anpassar sig efter världen, jag tror inte att jag här behöver ge exempel.
Och när KG Hammar chockerade allmänheten med sitt förnekande(åtminstone starkt tvivlande) av t ex jungfrufödseln så blev det klart även för vanligt folk att vad Svenska kyrkan förkunnar inte längre har så mycket med kristen tro att göra. Folk blir mer och mer medvetna om att Svenska kyrkan inte är bärare av den Gudomliga uppenbarelsen, även fast det förvisso finns medlemmar som håller fast vid klassiska kristna läror.

Det är egentligen där skon klämmer, för när högkyrkliga står fast vid sina traditionella teologiska synsätt och katolska ritualer så vill de ge Svenska kyrkan en legitimitet som inte finns, med apostolisk succession, giltiga ämbeten osv, de gör alltså anspråk på att vara en del av Kyrkan med ett stort K.
Men det är ju tack vare personer som förre ärkebiskopen Hammar som den bilden har försvagats till förmån för en mer farsartad bild där nästan inget är beständigt(förutom att kvinnor har rätt att bli präster) och som knappast skulle kunna förväxlas med Kyrkan som dödsrikets portar aldrig skall få makt över(Matt 16:18).
I den meningen för Svenska kyrkans liberalisering något gott med sig, allt fler människor som praktiserar en traditionell kristen tro blir medvetna om att de inte har något där att göra. Svenska kyrkans absurda bild har gjort dem kapabla att särskilja den från Kristi Kyrka, precis som absurda gudsbilder gör folk medvetna om att de bilderna inte är Gud.
Det är precis detta som de högkyrkliga motverkar genom att de vill framställa Svenska kyrkan som katolsk.

P.S. Alla är välkomna att kritisera vad jag har skrivit, för jag är inte helt säker på detta och jag har nog t om överdrivit vissa saker för att dra tesen på sin spets. D.S.

4 Comments:

  • At 1:29 em, Blogger Symeon said…

    Hur ställer du dig till påståendet att person A kan föra fler närmare sanningen genom att predika halvsanningar (högkyrkliga/andra kristna protestantiska idéer) i ett numerärt stort sammanhang (svk) än genom att predika hela Sanningen i ett numerärt osynligt sammanhang (KK i Sverige)?
    Ett annat sätt att fråga frågan är huruvida man kan vara säker på att person A, oavsett utomkatolsk ekklesiastisk eller annan karriär/bakgrund, alltid gör bättre i att konvertera än i att stanna i sitt ickekatolska samfund...?

    Jag håller för sant att konversion är bättre än att göra en Cæsarius och försöka bli "den siste protestanten", och är därmed också oense med förre påven i hans påstådda nekande av broder Rogers önskan att bli katolik. Det skall till mycket allvarliga skäl för att inte konvertera, menar jag, och att ursäkter som "jag vill hjälpa andra från svk dit" eller "du gör ett bättre jobb i ditt nuvarande samfund" faller fullständigt utanför detta undantag.

    Ursäkta för längden på kommentaren.

    Guds Frid
    /Simon

     
  • At 2:11 em, Blogger Jacob said…

    Simon,

    tack så mycket gör din kommentar.
    Det är ju onekligen så att det har kommit många konvertiter från den högkyrkliga rörelsen. Samtidigt är det svårare för människor att konvertera som tror att de redan är katoliker.

    Och jag tycker ju inte att man ska konvertera till Katolska Kyrkan av andra skäl än att man är övertygad om att den katolska tron är sann. Vad som är så förbryllande är att man har en kyrko- och sakramentssyn som inte delas av den egna kyrkan man tillhör.

    Jag undrar vad för nytta det har på lång sikt. Jag vet inte, jag tycker bara som du att man inte ska kalla sig katolik om man inte delar Katolska Kyrkans uppfattningar.

     
  • At 11:22 fm, Anonymous Anonym said…

    Hej Jacob,

    tack för ditt inlägg, som var både uppfriskande och provocerande!

    Det är svåra frågor. En sak jag tror är dock att utsagan

    "Visserligen är medlemmar av Svenska kyrkan som är korrekt döpta även medlemmar i Kristi mystiska kropp, men Svenska kyrkan som sådan kan inte ses som en synlig och konkret gestalt av Kristi Kyrka, vilket Katolska Kyrkan är på ett fullkomligt sätt." (min kursivering)

    Jag håller med om att Svenska kyrkan enligt katolsk syn inte fullt ut uttrycker Kriskt Kropps fullhet. Men, jag skulle ändå säga att de har del i denna fullhet, i en viss grad, liksom olika kyrkor, kyrkosamfund och samfund har olika mycket del i Kyrkans fullhet.

    Kyrkan som Kristi kropp substisterar, d.v.s. förverkligas helt, i Katolska kyrkan. Men detta utesluter inte att också andra kyrkosamfund etc. också, om än i begränsad utsträckning, som kyrkosamfund och inte bara i enskilda medlemmar uttrycker något av Kristi kropps fullhet. Det tar ingenting från Katolska kyrkans fullhet.

    Annars håller jag med dig om de högkyrkilgas paradoxala situation och argumentation, och det eventuellt skadliga för enskilda människro av detta.

    Så: vad anser du om resonemanget ovan?

    Tack igen för ditt inlägg!

    Pax Christi

    Erik

     
  • At 12:17 em, Blogger Jacob said…

    Erik,

    jag vet inte riktigt. Hur märker man Kristi Kyrkas konkreta gestalt, är det inte de troendes förening med biskoparna och firandet av eukaristin och de andra sakramenten? Och då skulle jag säga att de ortodoxa kyrkorna i den meningen också har del i denna konkreta gestalt, om än ofullständigt. Men vad beträffande de protestantiska samfunden är jag mer osäker. Utan en apostolisk succession av biskopar som förvaltar över sakramenten(vi erkänner visserligen protestanternas dop men den är ju inte på ett absolut sätt förknippad med ämbetet, även en lekman kan ju döpa i nödfall) vad är det då som konstituerar deras samfund? Är det inte då de enskilda medlemmarna och deras individuella tro som utmärker deras gemenskap och inte främst Guds nådegåvor?
    Jag har nog inget bra svar på det, kanske borde jag läsa mer om ecklesiologi.

     

Skicka en kommentar

<< Home