Fiat Lux

En katolsk blogg på svenska

måndag, december 10, 2007

Rolig kommentar från en föreläsning

Jag läser filosofi på Angelicum i Rom, och jag måste säga att det är de mest stimulerande studier jag haft. Kanske tar jag och delar med mig av min kunskap i framtiden när jag får mer tid över att skriva, nu vill jag bara föra vidare en kommentar av en professor på Angelicum.
Han förklarade för oss existensen av det goda, och sade just att allt som existerar är gott och att det onda bara kan vara avsaknad av det goda som borde finnas där.
Jag frågade då om detta betyder att det inte finns någon ren ondska, och han svarade att så är det men tillade:

"But this doesn't mean that we should love the devil or the damned souls in hell, because they're no damn good".

Jag trivs som sagt med mina studier där.

4 Comments:

  • At 5:05 em, Blogger Kristina said…

    Mmm, det där är ju också ett sätt som man försöker att lösa teodicéproblemet på. Jag är för dåligt insatt för att kunna säga hur jag anser om det. Begreppet ondska används ju dock väldigt mycket i Bibeln - men visst kan man mycket väl med det begreppet mena just det som profssorn förklarade. Scott Hahn följde ju upp det resonamanget i sin bok om bikten, men att längtan efter synden inte i sig är en längtan efter något ont - bara en längtan efter det mindre goda, där man också enbart älskar gåvorna från vår Herre och inte honom själv.

     
  • At 10:01 em, Blogger Jacob said…

    Teodicèproblemet är ett problem som i slutändan inte låter sig lösas(iallafall inte i detta liv), det förblir ett mysterium. Så enligt mig ska det problemet inte lösas utan övervinnas, och det är vad Kristus har åstadkommit på korset, och det är svaret till mänskligheten, att det goda övervinner det onda. Men det räcker, för det är det vi ytterst vill.

     
  • At 10:51 fm, Anonymous Anonym said…

    Professorn förklarade ett augustinskt förhållningssätt till det onda. Att det onda inte är en existens i sig själv. Intressant tanke, detta. Kul att du trivs och fortsätt dela med dig av dina studier.

     
  • At 5:53 em, Blogger Z said…

    Hälsa P-A, från Z i Lund,
    om han inte pluggar på Gregoriana numera
    (ifall du har tid/lust)

     

Skicka en kommentar

<< Home